Butikkbelysning
Dette er subheading
Butikkbelysning trenger en gjennomtenkt belysningsplan. Riktig belysning er en del av en god salgsstrategi, og påvirker en rekke områder av virksomheten. En godt opplyst butikk setter en positiv atmosfære som trekker kundene inn i butikken, og setter fokus på det du vil vise frem. En god lyspan gjør at kundene ser godt og tilbringer mer tid i virksomheten enn de ville gjort med dårlig belysning.
Her er våre løsningsforlag til (bruksområdet)
Dette er en kort beskrivende tekst til de aktuelle forslagene
1. Dette er en heading
Dette er en subheading
Dette er en beskrivende tekst for det aktuelle forslaget. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum
Her er armaturene vi har brukt på dette forslaget (klikk for å redigere html):
Belysningen er med på å gi kundene den gode handleopplevelsen. Lys påvirker menneskers handlingsmønster, dette gjelder da også i høyeste grad av hvordan lys opplevelse i en handlesituasjon. Studier viser at lys påvirker engasjementsnivået hos mennesker: og psykologisk handler dette i stor grad orm hvordan lyset oppleves i en viss situasjon, fremfor kvantative egenskaper som lysstyrke, fargetemperatur oa.(Biner et al 1989) Feks så viste en studie at kjærestepar gjennomgående foretrakkk dempet belysning, nesten uavhengig av hvilke lysstyrke som objektivt krevdes for å utføre en gitt oppgave. Mao: hvordan vi psykologisk opplever en gitt stemning, trumfer i mange tilfeller de objektive kriteriene for opplevelsen, som feks mengden lys som behøves for en gitt oppgave.
Men uavhengig av dette, så vil en butikk generelt, behøver en god variasjon av de 4 ulike belysningområdene: allmennbelysning, dekorativ belysning, fokusbelysning og god aktivitetssbelysning for å utføre ulike oppgaver.
Allmennbelysning: Hovedlyskilden i butikken: et bakteppe for den øvrige belysningen som setter atmosfæren og skaper en behaglig stemning i lokalet. Allmennbelysningen bør nå frem til hele lokalet. Anbefalt belysningsstyrke fra 200lx.
Fokus/Kontrast belysning: brukes for guide kundene rundt i lokale og sette fokus på de produktene mn vil legge ekstra fokus på.
Dekorativ belysning:
Oppgavebelysning: i en butikk vil dette hovedsaklig bety belysning i salgsituasjonen. Forskjellen her er hvordan kundene og de ansatte opplever dette, der de ansatte til forskjell fra kundene, oppholder seg i butikken store deler av dagen, og dermed trenger belysning både iht arbeidsmiljøloven og for å utføre oppgaver bets mulig, så det gjelder å finne en god balanse i dette.
Lysplan: hva bør man tenke på?
Lag en lysplan som er i tråd med produktene, brand og konseptet: Ulike typer forretninger og varetyper vil ha ulike typer behov: men med samme målsetning: få frem varene og konseptet på bit mulig måte for å maksimerer handleopplevelsen og salget.
Dagligvarer/ varehus - større og variert utvalg antyder at belysningsplanen bør ta sikte på å ha sterkt nok lys, fordi kunden raskere trenger en oversikt over utvalget, men også at et godt nok lysnivå påvirker selve antallet varer man ser på.
Klesbutikk: selv om belysningen påvirker hvilke type varer som får fokus - så skjer den endelige beslutningen i prøverommet. Belysningen i prøverommet bør derfor ha god fargegjengivelse, men samtidig være behaglig og gi flatterende skygger og kontraster.
Dempet/fokusert belysning gir et ekslusiv/intim stemning - et eksempel er belysning i eksklusive smykkebutikker, hvor belysningen ofte har store kontraster og lyssetter varene for å få frem fleste mulig detaljer.
Butikk og Retail Armturer
NDFree LED Armaturer
Dimbar minimalistisk LED armatur med innebygget driver. NDFree er perfekt for belysning i feks for hyller, skap, møbler & interiør, har elegant slim design med opal avdekning, kommer i flere ulike lengder og utførelser, og har ingen synlige dioder.
Trenger du hjelp til lysprosjektering?
Her er en liten beskrivende tekst om nødvendig
CRI <90
Tenk god nok fargegjengivelse for å representere produktene best mulig
5-20%
Økt salg ved riktig butikkbelysning
Riktig belysning presenterer varenen dine på en riktig måte, og øker velværet for kunden i butikken
<4500K
Riktig fargetemperatur er viktig for å få frem fargene best mulig
En gammeldags glødepære hadde feks 2700K, som er en vamhvt tone. Brukt i butikksammenheng vil denne ofte få hvitt til å se gulhvitt ut, og friskt grønt til å få en gulig undertone. En kaldhvit/nøytralhvit lys vi få fargene til å fremstå riktigere, uavhengig av CRI verdien. 5-6000K tilsvarer dagslys.
Hvilke type lysstyring bør du velge i butikk?
Funksjonalitet og ressursbesparing
Casambi Scener - skreddersydd og skalerbar lysstyring med enkel interface rett inn på mobilen
Scener m Casambi/DALI: ivaretar arbeid /verdlkeholdsbelysning for de ansatte, kan også brukes tul å strategisk belyse varer (feks kaldhvitt lys på jeans for å får frem blåfargen, varmhvitt på bruke skinnvesker.
Her legger man inn lysstyringsprodukter for det aktuelle området
Dette er en referansesak for (bruksområdet)
Bruk denne enten til å linke til enn aktuell sak, eller en samling av flere, hvis vi har tilgjengelig.
Les også (her kan man legge inn artikler, saker el. som også er aktuelle til bruksområdet)
Dette er heading til CTA nr 2
Last ned (nedlastbart materiale) her.